Wat hebben de NZ/lijn en de Rode Loper gemeen?

in 2016

rode-loper-kaft-4-2008

Geduld is een schone zaak en schenkt de mensheid veel vermaak (vrij naar Multatuli, Woutertje Pieterse). Of anders geformuleerd: wat hebben Noord/Zuidlijn en de Rode Loper gemeen? Het antwoord is simpel: de bouw en aanleg van beide projecten duren langer dan gedacht.

Als het gaat zoals gehoopt, gaat de NZ/lijn eind 2017 rijden. De afronding van de Rode Loper in de Vijzelstraat laat dan nog even op zich wachten…De noodzakelijke vervanging van de bruggen over de Heren- en Keizersgracht is een onverwachte tegenvaller.

Na zeven onderzoeken is het niet meer de vraag of de bruggen vervangen moeten worden, maar vooral hoe ze vervangen moeten worden. Met handhaven van de tram in de straat, of, waar veel voor te zeggen valt, na ingebruikname NZ lijn, zodat de tram uit de Vijzelstraat gehaald kan worden.

Op 6 januari jl. heeft de ondernemersvereniging De Vijzel en de St. Gijzelgracht over de voortgang Rode Loper en de omgeving station Vijzelgracht een gesprek gehad met verantwoordelijk wethouder Pieter Litjens.

Over wat de vervanging van de bruggen voor de omgeving gaat betekenen was de wethouder Verkeer helder: een hoop overlast. What’ s new?

Het betekent wederom een aantal jaren verminderde bereikbaarheid en vooral gedoe. En het houdt in dat de Rode Loper niet, zoals de bedoeling was, per 2018 het straatbeeld in de Vijzelstraat bepaalt. Nog even geduld, s.v.p.!

Wat de omgeving van het station Vijzelgracht betreft is er nog geen oplossing gevonden voor het stallen van ongeveer 700 fietsen. Het confisqueren van de groene ruimte op het Weteringcircuit zoals de gemeente heeft bedacht, kan op buitengewoon weinig enthousiasme in de buurt rekenen. De zoektocht naar een aanvaardbare oplossing wordt nog even vervolgd.

Met de voorganger van Pieter Litjens, de huidige staatssecretaris van Financiën, is indertijd afgesproken dat er na ingebruikname NZ lijn en oplevering Rode Loper op de Vijzelgracht – voorlopig – niet meer in de openbare ruimte gewerkt wordt. Na ruim vijftien jaar geklust te hebben, is het wel klaar met de verstoring van het normale gebruik van de openbare ruimte. Dit kan mogelijk gevolgen hebben voor de bouw van de voorgenomen parkeergarage op/onder de Vijzelgracht. Eind 2017 is ongeveer het moment dat deze voorzienig opgeleverd zou moeten zijn. Inzicht in de financiering is er nog steeds niet, en van een voldragen bestemmingsplan is ook nog geen sprake. Deze afspraak met Eric Wiebes, bevestigt met een keurige papieren brief, werd tot verassing van wethouder Litjens door de voorzitter van de bestuurscommissie Centrum, Boudewijn Oranje, bevestigd. Kortom, komt ie of komt ie niet, het is een stevige race tegen de klok!